kawan2 blogger ku (

Monday, July 22, 2013

Asam Pedas Ikan Keli

assalam...
salam ramadhan ke13...

ari ni jerebu kembali menyerang bumi putrajaya dan beberapa negeri lain jugak kan
apa yg aku perasan, bau asapnya makin menusuk...

x best betul
sib baik juga keje dlm opis
kalo yg keje luar tu, mmg kesian...leh sakit tekak dgn cuaca mcm ni'

ari ni terasa2 nk mkn asam pedas
alang2 en garpil nk mkn ikan keli, aku buat je asam pedas keli
dan wat keli goreng bercili utk en garpil yg x suka keli di asam pedaskan
mmg dia minta menu tu
so, sorang satu lauk ari ni..hihihi
layan je asam pedas sorang2..huhu


baru aku pasan
baik plak ikan keli ari ni
x meletop2 plak bila goreng...kikikiki


nahh..buat sendiri harus la puas hati
pedas le sepedasnya
pekat le sepekatnya
ada sape kisah???

BAHAN-BAHANNYA 

2 ekor ikan keli
1 biji tomato, belah 4
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 genggam daun kesom
5 biji kacang bendi
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS / KISAR 
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis cili hingga garing, guna api kecil dan kacau selalu.

Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya . Biar mendidih.
Masukkan bunga kantan, daun kesom dan ikan, masak dengan api sederhana. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan tomato dan kacang bendi, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.

*jumlah air ikut suka kepekatan yg disukai
cili kisar pun leh tambah atau kurangkan sesuka hati


aku suka bendi...bendi x suka aku...


untuk resepi ikan keli, leh klik sini


8 comments:

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...Arini keli baik x meletup sebab ikan keli tu pun puasa kot hehe...best menu cida arini..

rahel said...

Assalamualaikum...
Asam pedas yang sungguh menyelerakan....

rinduan citarasa said...

assalamualaikum.

peberat Ayu..
wahhhh..rupanya cida pun guna tomato. sebab tu kuahnya pekat...resepi ala2 di CR. Hehehhehe

Cida de' Nuanza said...

@Umie Jazz

hihihi..ye kot UJ kan...ikan keli x larat nk meletup..hihi

Cida de' Nuanza said...

@rahel

alhamdullillah...
feveret sejak dulu ni..hihi

Cida de' Nuanza said...

@rinduan citarasa

haar ayu...sy suka asam pedas yg pekat2... n terasa masamnya.. :-)

Gee® said...

Waaa...asam pedas mmg fav k.gee...semlm iftar asam pedas ayam... sedappp

Unknown said...

nice sharing :) .. BTW petua dr nenek..if nk goreng ikan keli tp x nk meletup, taburkn sikit tepung gandum masa minyak mula nk panas, then baru masukkn ikan keli.. n taburkn sikit lgi masa dh msukkn ikan dlm kuali..insyaAllah x meletop.. dh byk kali try petua ni :)

jejak

free counters