kawan2 blogger ku (

Tuesday, July 23, 2013

Kuih Sagu

assalam...
salam ramadhan ke 14

ari ni aku nk kongsi 1 lagi kuih feveret aku di bulan puasa
ntah nape, masa bulan lain, x terasa lak nk mkn

ini pun sagu yg berlebih 2-3 hari lepas masa buat sagu gula melaka



mmg sgt nyaman di makan sejuk2
kuih lembik2 mcm ni senang nk suap guna sudu ja..hahahah



buat skit je...isi dlm bekas ni, dan sejukkan dlm peti sejuk
nyum..nyum...
tp dh lepas berbuka dlm kul 9 baru leh potong
sbb aku wat pun dlm kul 5 lebih pas blk dr opis
nk tunggu dia beku skit tu ambik masa gak

resepi mudah

bahan2:

1 cawan sagu- aku guna yg berwarna merah
2 cawan air
4-5 sudu gula pasir- sesuaikan ikut selera
aku tambah sedikit sirap ros
kelapa parut + sedikit garam

cara

basuh sagu dan toskan
masukkan air dlm periuk, didihkan
kemudian masukkan sagu
kecilkan api, dan kacau sekali sekala
bila nampak sagu agak kering, kecilkan api sekecilnya (mcm nak keringkan api nasi)
pastu tutup ngan tudung periuk
sekali sekala buka dan kacau
bila sagu dah kembang seluruhnya, masukkan gula
(jgn masuk gula awal2, nti sagu lambat kembang)
masukkan dalam bekas..lepas sejuk, masukkan dalam peti sejuk
biar hingga sagu agak pejal sblm potong

salutkan dgn kelapa parut lepas potong



7 comments:

Tina Othman said...

Sedapnya hehe saya pun suka craving kuih2 mcm time puasa tak puasa tak teringin pun

JaSSNaNi said...

wahh.. boleh tiru ni... sebab abg baru dok sebut kuih ni pun sedap gak... haikal tak makan.. sebab dia tanya akak ni kuih apa.. akak cakap kuih telo katak.. so terus dia uwekkk.. langsung tak nak sentuh sbb dia geli ..

Liza said...

ni kuih peberet hubby n anak2 akk..besttt

Gee® said...

Kuih yg paling simple tp tetap sedap... di sini digelar Kuih Bronok

rahel said...

Kuih kesukaan kita...

Mila@Rimbun said...

smlm try buat tp x menjadi, banyak benor putih2 tuh... rupanya kena tutup periuk yerrr.. pasni boleh try lg

Ayu said...

kuih sagu, macam ni akak tak pernah buat lagi..yang pernah buat lapis sagu aje..hehe

jejak

free counters