kawan2 blogger ku (

Sunday, July 14, 2013

Buah melaka

assalam...
salam ramadhan

x bestnya mlm ni, sbb esok keje..hihi
nk cuti je hari2...tp kang x do gaji plak.. :-P

ari ni buat melaka utk berbuka
buat agak byk utk bg kat jiran sorang sedikit merasa...



buah melaka ni mmg pemes bila menjelang ramadhan kan
mgkin sbb rasanya yg manis
dan membuatnya pun sgt mudah


ni je bahan2 yang digunakan
utk adunan, aku gunakan 3 cawan tepung pulut, 1/2 cawan tepung gandum, secubit garam dan air daun pandan yang dikisar
utk naikkan warna, aku titiskan 2-3 titik pewarna hijau

masukkan air skit2 ke dalam tepung hingga adunan boleh diuli dan x lekat pada tgn

selain tu, kelapa parut putih dan 2-3 keping gula melaka
potong gula melaka tu kecil2 ikut le nak besar mana


ambil secubit adunan, letak gula di tgh2


bungkus dengan kemas dan bentukkan bebola kecil


masukkan dlm periuk yg berisi air yg telah didihkan


kuih telah masak bila terapung di permukaan periuk
aku suka biarkan lama skit terapungnya, nk bg gula kat dlm tu cair
tp jgn lama sgt, kang jadi lembik plak


cedok guna penapis


masukkan trus ke dalam bekas kelapa parut
sblm tu, kelapa parut tu gaul ngan garam skit


nah..! semua dah bergaul mesra


ambik..buah melaka buat sendiri lg puas mkn
gulanya meletop dlm mulut
kalo beli, gula nya skit je...(aiyooo..suka sgt mkn manis2 nihh..)


3 comments:

Asyifa Mustaffa said...

kann...! kuih wajib bulan puasa...sbb manis...
buat sndiri lagi puas hati...klau beli mmg sakit hati...hahaha....

rahel said...

Suka sangatbuah melaka ni...tetiba lak teringin....

ALoNa CintamaniszLite said...

ni mmg kuih feveret bulan pose ni...huhu...

jejak

free counters