kawan2 blogger ku (

Saturday, July 20, 2013

buka puasa makan badak

assalam...

semalam berbuka puasa makan badak...
aku mkn 5 ekor, en garpil pun mkn 5 ekor
pastu mkn nasi...ayam sorang sekor plak
tp ayam yg dlm telo la...atau org panggil telo ayam..hahahha


bila bulan puasa, aku suka buat kuih2
tp yg simple2 je la
dan thn ni, aku nak gunakan sebaik mgkin bahan2 sedia ada...
x nak membazir sgt beli bahan2 utk kuih...tp buatnya sekali je..

badak berendam ni 1st time aku buat..dan 1st time jugak mkn
sgt diterima oleh tekak..ye la..benda jarang2 mkn kan

sebenarnya, ada sebab aku leh buat badak berendam ni
masa buat ketayap 3 hari lepas, inti kelapa tu byk bakinya..aku tutup elok2 n masuk peti
masih elok..dan leh guna lagi

masa buat buah melaka ari tu pun, tepung pulut masih ada 1/2 peket
semalam lak, buat kari ikan masin, terpaksa beli santan kotak saiz besar
sbb saiz kecik xde...aku x suka beli kelapa utk dptkan santan
sbb bila perah, cair sgt, mcm x bersantan je

dah nama pun kotak besar, byk le bakinya
hasil lebihan kelapa gula merah, tepung pulut dan santan..terhasillah kuih badak berendam ni
jimat dan x membazir....


bahan kuah santan

1cawan santan (kotak) + 1/2 cawan air
sedikit garam
2 sudu besar tepung beras

cara:

masukkan santan dan garam dalam periuk
panaskan (jgn didihkan)
pastu bancuh tepung beras dengan sedikit air
masukkan dalam santan
terus kacau sampai agak2 pekat dgn api kecil. 
masukkan ke dalam bekas

bahan kuih :

2 cawan tepung pulut
2 sudu besar tepung gandum
pewarna jika suka
air daun pandan (aku guna esen pandan je sbb nk warnakan)

cara:

sblm tu, leh didihkan air dalam periuk

masukkan air sedikit2 dlm tepung dan gaul hingga boleh diuli dan adunan x melekat di tangan
warnakan mengikut pilihan warna sendiri
kalo just buat hijau je, boleh guna air kisar daun pandan 

pastu ambil sedikit adunan
leperkan..dan isi kelapa ditgh2
bungkus dengan kemas
buat sampai habis
(sapukan bekas dgn sedikit minyak..kalo tak kang melekat2 masa nak angkat)

masukkan kedalam periuk yg didihkan
kuih yg masak akan timbul ke atas dan boleh angkat

masukkan ke dalam santan
boleh sejukkan dalam peti sejuk sblm makan


bahan2 utk inti:

1/2 biji kelapa parut
3/4 cawan gula merah
3/4 cawan air
secubit garam
daun pandan
1 sudu kecil tepung pulut/ tepung jagung - bancuh dgn air skit (utk bg inti kental)

cara:

massukkan air dan gula merah dlm kuali
biar hingga mendidih dan gula cair
angkat dan tapis

masukkan kelapa, air gula, garam dan daun pandan
masak hingga kering
masukkan tepung pulut
leh angkat bila inti nampak pejal


inti kelapa tu dah dibulat2kan
senang nk isi dlm tepung
penggunaan tepung dlm kelapa tu memudahkan inti tu dibentuk bulat2





4 comments:

fyra faheera said...

cantiknya badakk. kalerful lagi. hihi. tepung beras tu kalo ganti ngan tepung pulut bole ke? macam kueh gula melaka gitu...

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...cida..wah banyak sampai 5 ekor makan tu kenyang tahap gaban tu..heheh ape2 pun terliur ler tguk badak cida......bila laa saya ni ada kerajinan nak buat yang malas nak tang buat inti tu...huhu...

Asyifa Mustaffa said...

Makan badak...makan ayam...org melayu kita mmg hebat...! Hahaha....

Venisri Senthan said...

I like this so so so much!!

jejak

free counters