kawan2 blogger ku (

Wednesday, July 24, 2013

ayam cendawan dan cencaru seksi

assalam...

sambil2 menanti waktu berbuka, sempat ngadap blog...hihi
sbb ari ni x masak...mood pun xde nak masak..
bila en garpil kata nak tapau, aku ok kan je...

tp sempat jugak le mengodek puding jagung
mlm2 skit baru leh potong kot

ni menu semalam...
semalam tdo awal...malas segalanya...


feveret!! dan suka sgt serdak hitam2 yg garing tu...



cukup la 2 ekor...sorang sekor...
tu pun puas makan

seksi kan nampak cencaru di terbelah belakang..kikikiki

utk cili, aku just guna resepi belasah suka hati aku

segenggam cili kering- gunting halus, rebus dan toskan
1 biji bwg besar saiz besar
sedikit belacan

kisar semua bahan kat atas guna air seminimum yg boleh
jgn kisar halus sgt..bg kasar2 skit
pastu tumiskan guna minyak yg sedikit
masukkan sedikit air asam jawa dan garam
goreng hingga cili tu jadi garing dan kering

sumbatkan dlm ikan yg telah digaul garam n kunyit


ni pun agak kerap aku buat bila dh buntu x tau nk masak apa
pastu guna part dada ayam yg jarang termakan 

resepi simple...

bahan-bahan

1 peket cendawan tiram-
1 bhgn dada ayam- potong kecil
5 tangkai cili kering- potong 2
1 biji bwg besar- hiris
3 ulas bwg putih- cincang
4 sudu besar sos tiram

cara:

panaskan minyak
tumis bwg besar, bwg putih dan cili kering
masukkan ayam
biar hingga ayam masak
masukkan sos tiram dan cendawan
tambah sedikit air kalo nak berkuah tp jgn byk sgt sbb cendawan tu ada air lepas di basuh
(tak perlu letak garam sbb dh cukup masin)





6 comments:

ishy77 said...

Simple dan sedap..semestinya..!

rahel said...

semestinya sedap dia punya kuah...

Umie Jazz said...

mmg seksi ikan tu...tergoda....

JaSSNaNi said...

wow.. dia tayang unggul isi dalaman dia.. :) nyam nyam.. wangi kan bila goreng.. :)

Mori Said said...

Sedap ikan sumbat tu... Favourite Mori...tengah buntu nk masal apa utk berbuka... Skrg dh ada idea... Hehehe... Timakasih yer...

teratai said...

Feberet tu cencaru sumbat. Baru je pun buat utk berbuka puasa :)

jejak

free counters