kawan2 blogger ku (

Thursday, February 13, 2014

ikan talang masin masak asam

assalam....

hari demi hari, aku dh makin menyampah nk masuk dapur
ari ni lepak2 je tgk ariana ros episod akhir...
masa tgh tgk, en garpil tanya nk mkn nasi ayam tak
aku angguk je...sbb malas masak
wpun pas blk keje td dh singgah kedai beli bahan2 nk buat masak lemak ikan masin

tp pas abis ariana rose, aku tahu selera aku bukan pd nasi ayam
aku cuma nk menu yg masam masin...
so, trus ckp kt en garpil..aku nk masak je...sesimple abis
dia ok je
so, terjadi le menu masak asam ikan talang masin pastu aku goreng bendi campur telo...
tu pun dh heaven giler dah kitorang mkn...syukur alhamdulillah dgn rezeki ari ni


lupa nk snap bendi telo
dan aku rasa, masa snap pic ni, bendi masih dlm kuali

menu yg pemes utk org pantang tp aku sgt suka
masa blk kg ari tu...en garpil beli sekor ikan talang masin kat pekan rabu
wpun saiz sederhana, tp agak besar la utk kami ber2

aku hiris isi n goreng sblm dimasak asamkan
nti bhgn tulang2 tu, tunggu kerajinan nk wat kari atau masak lemak...


kalo dlm pantang nti, mama masak yg ni ari2 pun takpe
dan lepas pantang konpem badan naik 2 kali ganda..huhuhu

skang aku mmg mkn x byk
so, badan baru naik 5 kg sepanjang 7 bln pregnant
mgkin sbb di awal pregnant, aku alahan teruk dan turun badan byk gak
aku leh mkn separuh je dr dulu..dan kekadang yg separuh tu, aku separuhkan lg...
nk kata tak selera tak jugak, tp x leh mkn byk..kang gelisah je rasa....

menu simple, sesapa pun tau masak kan

hiris bwg besar, bwg putih n halia skit
hiris gak cili
goreng ikan masin, alihkan... (ambil bhgn isi)
guna minyak sama, tumis je semua bahan hiris
masukkan air asam jawa secukupnya
sedikit gula dan secubit garam
masukkan ikan yg digoreng td

*sesuaikan rasa sendiri ye...ada rasa masam, masin...dan manisnya hujung2 je



4 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer!!

Gee® said...

menggoda taw..!

norhidana miswan said...

sedap tuh... lama tak mkn ikan masin talang nih

Honey said...

Hi.

Lama tak makan. Masak lada putih pun sedap!

jejak

free counters