kawan2 blogger ku (

Tuesday, October 28, 2014

cheese kut...nape ko sedap??

assalam....

sejak bsalin, xpenah lg aku wat kek...
tempahan2 pun kena tolak dulu sbb nk fokus pd FN
bila dia besaq skit kot leh sambung blk

bila rasa lapaq kek tu mai, kena la wat yg simple2..
agak2 kalo FN nangis, leh tinggal jap gi layan dia dulu

pilihan kali ni, cheesekut...
dulu selalu buat...skang bila nk buat, teragak2 lak takut xjadi
muahahahha...rasanya sape yg x penah wat kek pun leh jadi utk resepi ni...


sebabkan bahan2 sgt simple...jadi pilihan utama remaja2 masa kini nk masuk dapur
mmg best la resepi2 cam ni
sedihnya, aku x tau sape yg mula mereka benda alah ni..
merata blog ada....

bahan2:

1 buku cream cheese (aku guna tatura 1 bunjut)- 250 gram
biskut hup seng
susu pekat manis 1/2 tin (aku kurangkan skit)
1 kotak kecil susu full krim
nestum + milo- gaul2

cara:

potong cheese kecil2...masuk dlm blender
masukkan jugak susu pekat manis dan 2-3 sudu susu kotak
blend sampai sebati dan berkrim
panaskan baki susu kotak
xyah mendidih, suam2 je

sediakan bekas
celupkan sekeping biskut dlm susu
bukan rendam ye...celup je
susun dlm bekas
tuang adunan cheese, rata2kan
taburkan campuran nestum dan milo
ulang hingga cheese abis

lapisan akhir adalah cream cheese yg ditabur nestum
jgn tetiba biskut lak dok atas sekali

masuk peti ais...semalaman lebih afdal
senang nk potong


makanlah tanpa rasa bersalah
xyah dok kisah sgt pasal berat badan ke hapa ke...
rezeki jgn di tolak




6 comments:

Bbwana adienia said...

Sedap dan simple kan..wana pun suka makan.. :D

norhidana miswan said...

aduhhhh geram nengok cheesekut yg dh siap tuh.... tgk sambil lap air liur huhuhu

lovely said...

sedapnye...

Ibu Lala said...

X pernah lagi tabur nestum dgn milo tu. Mesti heven kan. Opss sy x leh mkn byk2 ciskut ni sbb dah obes. Hu hu hu

Anira Abdul said...

Kahkahkah....takut berat badan naik ye!!! Rugi2....klu mcm tu tenung je la ye sapa yg takut nk makan tu. Tp sy memang suka cheesekut ni. Dulu rasanya masa mula2 nak belajar buat pastry, benda kedua yg saya buat slps cheese tart adalah cheesekut. Pd saya, pastry yg berasaskan cheese ni cukup mudah utk dicuba. Selamat mencuba kawan2 semua.

Jane said...

cam senang jerk buat
tapi bile nak buat sendirik terus blur mih mih mih

jejak

free counters