kawan2 blogger ku (

Sunday, November 14, 2010

kek coklat- langkah demi langkah bergambar

salam.... uhukkkk...masih pening2 lalat ngan template baru ni...
aku rasa la kan..template yg lama dulu lg ok kot...
aku tukar yg baru ni, blog aku jd semakin lembab je...
sampai aku terpaksa biarkan burung2 terbang kebebasan..
x leh nk bela byk2 dlm ni mcm dulu...
haishhhh!!!
kalau tau baik x yah tukar....

ok la...utk merawat hati, jom la mkn kek..ekekekkeek...
(kek coklat mmg sesuai utk org yg terluka hatinya kan..erm..hati aku pun mcm ada sedikit goresan..tp x kan kelihatan..hanya sendiri yg merasa..tanpa perlu pujukan..tanpa perlu maaf..nti baikla sendiri..ehhhh>>>>>>melalut)

aku wat kek coklat special edition ni utk seseorg yg kononnya nk belajar wat ... katanya, dia x reti baca resepi..nk tgk org wat sebijik2...
maka aku pun cuba sedaya upaya sambil wat, sambil snap pic
(oii..gelak..gelak!! ingat senang ke..!)

pas ni aku nk 2 bijik kek cekelat yg ada stroberi kat atehnya tau!
kalau x dak stroberi, toping nya kasi pekat melekattt!! ingat!!

nota: kek coklat ni kesedapannya bergantung gak pd serbuk koko tu
kalau aku, biasa guna serbuk koko dr YUMMY- imported punya
tp kalau sekadar nk wat mkn2..n nk guna skit je, leh beli serbuk koko dlm kotak- van houten tu..
jgn kedekut kalau nk sedap...

huhuhu... ok adik2...sedia ye ngan pen n kertas...
jgn x jadik nti nk salahkan akak lak...
utk akak2..tgk je tau sbb aku tahu korang dh mmg pro..

so aku hanya ajar pada adik2 je..ekekekekekek!

bahan A:

1 3/4 cawan gula- kalau rasa suka manis leh la boh 2 cawan tp kalau letak toping, x yah la manis sgt sbb toping pun dh manis
1 cawan minyak jagung- kalau x dak hentam je la minyak masak
1 cawan serbuk koko- aku letak 3/4 koko biasa, 1/4 koko oreo
1 sudu teh esen vanila- x da dlm pic sbb lupa boh
1 cawan susu cair (bukan susu pekat manis yer..)
1 1/4 cawan air


bahan B:

2 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikabonat
(ayak bahan2 ni)
3 biji telur-pukul jap

cara:

1. ayak tepung, baking powder dan soda- ketepikan
2. campur semua bahan A dlm periuk- panaskan atas api yg kecil sampai gula larut- jgn buka api besar, nti rasa hangit. bila gula dh larut, tutup api. alihkan dari dapur.
3. masukkan telur dan gaul rata..
4. masukkan tepung yg diayak td skit2..sambil gaul..sampai semua abis...


bila dh siap semua, kalau rajin, tapis adunan ni (dinasihatkan agar anda rajin)
bukan apa, kekadang ada tepung yg masih ketul2 tu..
kalau tapis, baru la halus mulus je adunan tu..
guna penapis santan tu, kalau penapis teh, sampai esok pun x siap

utk adunan ni, sesuai kalau nk kukus ataupun bakar
pic kt bwh aku kukus 2 biji je..
saiz kecil utk tunjuk contoh

kalau guna acuan kecil mcm tu-kukus dlm 15-20 mnt
tp kalau kukus dlm loyang- 1 jam 1/4 mnt

satu lg, kalau nk wat utk majlis budak2, elok bebenor kukus dlm bekas kecil tu..nti x yah nk kuarkan dh dari bekas tu..
terus curah toping kat atas je...
(tp just letak x sampai separuh dr bekas tu, sbb nti dia akan naik, pastu nk letak toping lg, x cantik lak melekat kt tudung nti)

ni versi bakar- 1 jam ye.. (kalau dlm loyang)
kalau bakar dlm paper cup kecik2, 15-20 mnt
suhu 180 darjah celcius
(kalau oven aku- 160 je..) bila dh sejuk, baru kuarkan dari loyang


pastu leh la hias ikut kretiviti sendiri jgn tiru kretiviti aku yg pudar tu yer..!


utk toping:

1 bar coklat masakan- 250 gram- potong kecik2 (dadu)
2 sudu besar minyak masak
1/2 kotak kecil whipping cream

-panaskan whipping cream- kaedah double boiled
-alihkan dari dapur- masukkan coklat dan kacau sampai larut
-akhir, masukkan minyak

(kalau x dak whipping cream, gantikan je ngan 1/2 cawan susu cair)





dah siap dipotong, n ready utk ditelan!!


(pic dlm simpanan..yg wat td aku x wat toping pun sbb 2 biji je, yg ni sape nk order..aku ada wat jual kecil2an..wahh!! sempat lg pomot! eheheh..singgit je sibijik tp minimum order 20 biji yer)



ok la...selamat mencuba utk nurul fauzana...
n sesapa yg ingin mencuba...gud luck!

p.s: (aku bukan chef..aku cuma suka mkn..kalo utk hasil yg lebih baik, elok la bertanya pada yg lebih mahir ye...)

jgn ikut resepi dalm gambar, tp guna yg aku taip tu yer...tq! 

23 comments:

alexayussida said...

wahh sedapnyee kek...sy xreti bt..tiap kali buat akn tak naik atau hangus sikit atau tak msk tgh2...tensi betol..huhuhu

MrsYats said...

wow...nak cuba la nanti...:)

Syafiq Salim said...

dah mcm secret recipe...haha...
Buat yang segera pun best gak, sies mudah...

ieda said...

salam dikkk
cantiiknya layout baru nie .. lebih kemas .. mcm mana buattt huhuhhu nak buat jugakkk heheheh lebih kurang sama kerrr :)

waaa pandai adik buat kek choc nie .. ermm akak x minat choc dan anak2 pun sama .. kalau minat dah lama belajar huhuhu

AzianKhalil said...

senang giler membuatnyer..tapi sakit M ni la yang buat susah ni..

Cendana Kasih said...

bestnya kek coklat..ooo boleh kukus dlm bekas plastik jugak rupanya..thanks dik..nanti akak nk cuba lah..senang kan, tak payah potong dh..

Cendana Kasih said...

bestnya kek coklat..ooo boleh kukus dlm bekas plastik jugak rupanya..thanks dik..nanti akak nk cuba lah..senang kan, tak payah potong dh..

Hanis Azla said...

mmg boleh kukus terus dlm bekas plastik tu yer? selalu buat dalam loyang ajer.. klu boleh lg senang sebab senang nak bg2 org, tak payah nak potong2.. thanks yer..

AzianKhalil said...

tu bekas plastik yang kite beli taufu fa tukann??boleh kukus eh??tak cair kerr??takut pulak nak kukus pakai plastik..smalam dah buat tau kek ni mengikut step by step dalam ni...sekali loyang lagi besar dr kukus daaaa....pindah balik..nak menghasilkan kek coklat yg mana org lain boleh buat sambil pejam mata...koi menghabiskan satu petang untuk menghasilkannya...dah tu penuh satu sinki dengan segala mak nenek menunggu untuk dibasuh

AzianKhalil said...

ohyer..kek nye memang jadi kek dan di approve oleh my suami yang tak suka makan kek...siap cakap "next week balik umah mak gua beli bahan2 lu buat kat kampung, mak gua suke kek kek coklat camni nih....."

Rina Rossoneri said...

bila lah kita nak jadi rajin memasak, buat kek nih

Ain said...

boleh cuba nanti ni, bahan2 sume dah ada...

thanks share resepi...

Areyoudys said...

salam..
coklatnya kalau nak ganti dengan krim vanilla, kena tambah apa ya?lebih tepung ke?
makanan :)

siMpLY nana said...

adeh2..lapanye..nk jugak...meleleh air liur dok tgk kek sedap nie

Emilia Emira said...

haishh terliur kot tgk kek coklat tuh~

Marlina Roslee said...

Nyum2 sdpnye.....

Madam Sooyaree said...

very the gebus... i like!

Anonymous said...

amik resepi dgn izin yer.. :)

Anonymous said...

Saya biasanya tidak posting dalam Blog tapi blog Anda memaksa saya untuk, bekerja luar biasa .. indah ....

rosfazila said...

rose dah cuba respi ni, best!
http://fizarose.blogspot.com/2011/03/secawan-gandum-secangkir-cinta.html

Cik Lin Lina Zainal said...

Hi.. nak tanya.. kalau letak aduan dlm bekas plastik ni tetap akan msk jugak ke..means, part kukus tu nnt, mmg akan naik mcm guna loyang ke.. takut tak naik kek. sbb wat before ni guna loyang.pena jugak nk guna bekas plstik ni..sng nk bwk..hihi

dan lg satu, lepas kukus, perlu ke keluarkan kek ni dari bekas plstik/loyang utk sapu coklat (hias kek)?

thanks in advance

Cida de' Nuanza said...

to Cik Lin Lina:

bekas putih tu mmg sesuai utk kukus.. kalo betul adunannya, kek akan naik ..dan x de masalah...

pas kukus..tunggu sejuk dulu, pastu leh trus tuangkan coklat cair kat atasnya...

masa letak adunan dlm bekas, jgn penuh sgt kalo nk tutup ngan penutupnya...kang kek terpenyek

Ruby's creation said...

Aslm' saya guna bekas plastik spt tu, tapi kenapa dia mecaii ya plastik nya

jejak

free counters