kawan2 blogger ku (

Saturday, June 16, 2012

sotong masak lemak cili api

assalam....

baru je pas dinner yg agak kelewatan sbb kelewatan masak..
sbb awal td kenyang lagi

gara2 tgk member fb punya menu- udang masak lemak cili mapi, aku pun teringin
so, apa lagi..malam2 buta gi mencandat sotong (candat dlm peti ais)
sbb stok udang tadakk...

so, jadi la sotong masak lemak cili api..
jarang2 sgt kita lihat menu ni kan..
sesekali leh la layan...
tp bg tekak aku, lebih sesuai guna udang kot...



sotong masak lemak cili api

semangkuk sotong
1 cawan santan 
7-8 biji cili api- tambah atau kurangkan ikut tekak sendiri
kunyit idup- besar ibu jari
2 ulas bwg putih- hiris
1/2 biji bwg besar- hiris
1 keping asam keping
1 batang serai - dititik
 1 helai daun kunyit- hiris

cara:

tumbuk cili api + kunyit sampai lumat
campurkan semua bahan ke dalam periuk / kuali
renehkan dengan api kecil sambil kacau
tambahkan garam 
mendidih je terus tutup api
(kalo nk cair skit leh tambah sedikit air)
leh tambah hirisan tomato jika suka

senang je kan!



4 comments:

mariatul_m0hamadiah said...

kecurnye tengok...-.-"

sarah mohamad said...

Selalunya memang orang guna udang kan, tapi kalau dah teringin apa apa pun menjadiiiii heeee

ieda said...

senang .. akk x pernah buat layie ..
sbb anak2 x reti makan lemak sotong nie
soo akk x pernah cuba .. akk pernah makan aje ;)

Sari Yusa Ibrahim said...

tak pernah buat sotong masak lemak, lain kali nak cubalah..

jejak

free counters