kawan2 blogger ku (

Thursday, August 9, 2012

kuih lapis ros

assalam...

ari ni ramai yg beratu demi se scoop es krem kan...
berduyun2 kat kaunter BR...

aku pun layan eskrem gak..tp eskrem mekdi jela...x yah beratur panjang...heheheheh

berbuka ari ni mmg x masak..
sbb en garpil setuju nk layan mekdi...
so, masa berbuka, just ambik yg ringan2 je...
dlm kul 8.30 baru kuar gi mekdi puchong

so, ptg td try test buat kuih lapis sementelah x masak lauk pauk..


ni kali ke2 dlm sejarah aku buat kuih lapis..
sebelum ni buat kuih lapis pelangi kat sini
kali ni buat versi lama je...merah putih...



buat dlm acuan kecil2 je...teruja skit..
hahahhaha...ngalahkan bebudak aku nih kan..hehe
yg putih lapisan pertama, yg merah lapisan ke2..pastu ulang blk sampai muat mana la acuan tu...
aku dpt 4 lapis je


utk resepi kali ni, aku ambil dr blog  Noorsha di sini
resepi asal dari kak Rinnchan

Bahan-bahan:

1 1/2 cwn tepung gandum
1/4 cwn tepung beras
1/4 cwn tepung jagung
1/2 cwn gula pasir..(boleh tambah jika suka lebih manis)
3 cwn santan..
1 camca teh garam
Pewarna merah (ape2 kaler pon boleh)- aku guna sirap ros
1/2 camca teh esen ros (optional) 




Cara-cara:
1. Panaskan kukusan. Sapukan loyang (8 inci/20 cm) dgn sedikit minyak. Masuk loyang dlm kukusan.
2. Campurkan kesemua bahan kecuali pewarna merah dan esen ros. (aku masukkan sekali esen ros )
3. Tapis adunan dan bahagikan kepada dua bahagian.(aku x tapis sbb blender je semua)
4. Satu bahagian warnakan dengan merah dan campurkan juga esen ros. (sbb aku dh letak td, so x letak dah...tp aku letak sirap ros) Satu bahagian lagi tanpa warna.
5. Mulakan lapisan bawah dgn warna putih. Biarkan selama 6min-8min atau hingga masak baru tindih dgn lapisan seterusnya. Ini tip utk membolehkan lapisan dikopek selapis demi selapis. Lakukan hingga habis.


(sbb aku buat dlm acuan kecil, setiap lapisan aku cuma kukus 2-3 mnt shj...dan lapisan terakhir aku kukus 7 minit)


bagi aku, x susah mana nk buat kuih lapis ni...
kalo buat dlm loyang, kena la tunggu betul2 sejuk, baru dipotong
baru dapat potongan yg cantik dan x comot...
kalo buat dlm acuan kecil mcm ni, lg mudah...panas2 pun aku dh kuarkan dr acuan..


kalo rajin boleh la buat 4 kaler...
setiap lapisan kaler lain2...


sape suka mkn kuih lapis koyak lapis2 mcm ni?
hehehhehe...kecik2 dulu kalo mkn mesti wat cam ni...

7 comments:

norhanim md zain said...

Salam Cida..cantiknya kuih lapis tu...sampai la nie pun akak makan kuih lapis mesti koyak selapis selapis...:)

Gee® said...

Cantik kuih lapisnya...rasa nk melapis la pulak....

noradzlina.kamdani said...

mmg, klu koyak selapis selapis utk mkn...br la lmbt habis kuih tu. kami panggil kuih lapis sbg kuih umah pangsa.

ieda said...

alahh comel aje ...
cute ... nie kuih lapis cinta lah nie yee ;)

Salmi Khairil said...

salam perkenalan ..kuih tu menarik tertarik kau memang debomm..

Zaliedana said...

Assalam kak cida,wah kuih lapis lma xwat,klo mkn suka mkn selapis2..sy pon suka wat lam mould kecik2 gini,sng xyah nak potong dah,yerlah tgn xberseni nak potong,huhu..

mrs Gee :) said...

comel jer kuih lapis dia..nampak sgt menarik n sedap.. nanti nak try buat jugak..

jejak

free counters