kawan2 blogger ku (

Saturday, August 4, 2012

perut @ babat masak dgn rebung = tambah nasik

assalam...

ari ni berbuka masak 2 jenis lauk je..
kuih muih en garpil beli kat BARAM
ingatkan bila hari cuti bolehlah kekonon nk buat kuih muih yg agak susah
tp hampeh..makin malas jadinya...
berkubang ngan en sofa sampai terbenam sofa tu dibuatnya!
huhuhu...

konon sempena puasa, aku nk cuba buat sehari 1 jenis kuih..
tp nampaknya harapan kian kabur...
minggu depan ni lagila...makin bz ngan tempahan kuih raya lak...
(fasa pertama dh lepas..ni fasa ke2 lak)

semalam punya entry aku ada cerita pasal rebung jeruk kan..
tp semalam aku just celur dibuat ulam
ari ni, alang2 ada perut, so aku masak campur sekali je..


asalnya masa beli perut ni kekonon nk masak lemak cili api
tp sbb semalam dh buat lemak cili api ikan baung, so, menu bertukarrr (sebut ala2 ultraman ye...)
jadilah gulai..atau kari
sgt nyaman bila ditambah rebung

tp kisahnya..aku kena asingkan semangkuk perut yg dh siap dimasak tp belum letak rebung
sbb en garpil x mkn rebung
yg baki dlm kuali baru aku leh letak rebung

so ari ni mcm ala2 org bergaduh sbb mkn nasi lauk asing2 sorang semangkuk..hehe

utk gu nya, aku just goreng ikan cencaru sumbat
tp xde gambar sbb dh xde mood lak nk ambik gambor...


kari rebung + perut

bahan2:

1/2 kg perut- cuci bersih dan celur, kemudian hiris
3 btg rebung - aku guna yg jeruk, celur dgn air mendidih dan hiris
1 peket kecil rempah kari daging
1/2 cawan santan sederhana pekat
1 sudu teh paste asam jawa


bahan tumbuk: (lepas tumbuk, satukan dgn serbuk rempah + sedikit air jdkan pes)

1 biji bwg besar
3 ulas bwg putih
sedikit halia

bahan tumis:

1 biji bwg besar-hiris
3 ulas bwg putih-hiris
1 tangkai daun kari
1 btg kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang

cara:

panaskan 1 senduk minyak
masukkan bahan tumis
goreng sampai naik bau dan bwg agak garing

masukkan pes rempah
masuk sedikit air
kecilkan api, biar hingga rempah garing dan pecah minyak
masukkan perut, rebung, santan, air asam jawa dan garam secukupnya
biar hingga mendidih

(**jika menggunakan rebung biasa, rebus rebung hingga empuk dahulu sblm hiris
rebung jeruk yg aku gunakan sudah direbus, sbb tu aku hanya celur)
*** kalo x nak letak rebung, leh ganti ngan kentang..


info: rebung jeruk ni makanan belah2 utara...
mmg senang nk dpt kat pasar2 sana
kalo kt kl ni, kalo cari kat psar tani kat makcik2 jual ulam kekadang ada gak..

kalo rebung yg biasa tu mmg senang je nk jumpa kan....

5 comments:

faa.rosli said...

mak angkat faa kat aloq staq penah buat..tp dia buat pajeri..lebih kurang kari laa kan?sedappppppp

ieda said...

mak aihh kecur air liuq akk tgk ;)

Amie said...

walalalaaa.... sedapnya! kalau amie tak tambah nasik tapi tambah lauknya tu sampai bersenduk2 he he he hehh

noradzlina.kamdani said...

wah..kari babat...lin xpernah msk kari utk babat tu..balik2 lemak cili api..bole le try resepi awk lps ni..rebung mmg lin xmkn...jd plain jek la kari tu...

E'in said...

e'in xpenah mkn pun.. huhu

jejak

free counters