kawan2 blogger ku (

Saturday, March 16, 2013

udang goreng telur masin

assalam...

selamat berceti di hari minggu
mesti hari ni, wanita2 yg bekerja masak sedap2 di rumah kan
ye la...hari lain, x sempat sgt nk godek2 kt dapur

aku lak, sama je kot hari biasa ngan hari cuti..huhuhu
malas nk masak renyah2..  nk mkn pun  ber2 ja...


semalam g pasar tani
nampak mcm segar je udang
besar2 gak la...

dlm hati mmg nk cuba wat goreng telur masin
sbb sblm tu ter tgk kat blog Qasey Honey
mengancam gak la perasaan ni
menu ni femes ngan ketam
tp aku n hb kureng skit ketam

dan utk resepi ni, aku ada le tambah tolak skit bahan ikut apa yg ada kt dapur..
bg aku, lauk ni mmg simple...
rasa lemak2 masin dari telo dan butter
dan rasa daun kari yg memberikan aroma 


udang goreng telur masin
(resepi kt bwh aku dh edit skit kuantiti dan bahan)

bahan2:

500gm udang
2 sudu besar tepung jagung
3 biji telor masin
2 tangkai daun kari
3 ulas bwg putih- cincang
2 sudu besar mentega
1/2 sudu teh serbuk cili
beberapa biji cili api- hiris
1 sudu besar santan (atau leh ganti susu cair)

cara:

rebus telur masin
lenyekkan 3 telur merah + 1 telo putih
sementara tu, gaul udang dgn tepung jagung
goreng hingga kemerahan- ketepikan

panaskan kuali- masukkan mentega
tumis bwg putih, cili api dan daun kari
kemudian masukkan telur masin yg dilenyek
masukkan santan dan biarkan hingga nampak sedikit berbuih
seterusnya masukkan udang. kemudian masukkan serbuk cili
gaul sebati



ni menu lunch kami ari ni
 kari ikan kembong
pastu goreng ikan...
dh settle dh pun..hihihihi...

jejak

free counters